Zondag 27 februari ben ik samen met Richard en Matthijs vertrokken naar Osaka in Japan. Na een korte vertraging en een vlucht van 11 uur werden we opgehaald door Brian Sousa die ons de komende dagen door het zuiden van Japan zal loodsen. Het is inmiddels al maandag 28 februari 10 uur in de ochtend en na een autorit van goed 2 uur zijn we aangekomen op de Momotaro Koi farm. We hebben hier een paar uur rond gelopen in verschillende koihuizen en vol verbazing de grote hoeveelheid aan Koi kunnen aanschouwen. Natuurlijk ook even wat Showa laten bowlen om een beetje van de sfeer te proeven. Een aantal werknemers waren bezig met een sexse test van een aantal net binnen gekomen Nisai en zijn net aan verstaanbaar door het geluid dat van de bekende Momotaro filters alias Bakishower af komt.

Op dit moment waren de geroemde Tosai met Mako bloedlijn niet in die aantallen aanwezig om daar een selectie uit te kunnen halen maar komen daar vrijdag terug. Dan zullen er weer meer  in de bakken hun rondjes zwemmen en zal het er niet makkelijker op worden. Na het bezoek zijn we naar het centrum van Okayama gereden waar we overnachten. Morgen gaan we naar Hiroshima met o.a. Omosako op het programma en staat Taniguchi op het lijstje waar de verwachtingen van zijn Jumbo Toasi hoog zijn.

Dinsdag 1 Maart

Vandaag om 7:30 uitgecheckt en vertrokken richting Hiroshima, een rit die al snel 2 uur in beslag zal nemen. Onderweg nog een kop koffie gehaald en verder op weg naar Omosako. Uiteindelijk om 10:30 aangekomen alwaar we gelijk enkele Tateshita Shiro Utsuri voorgeschoteld hebben gekregen. Maar wat hij ons liet zien is voor menigeen niet te betalen.

Ook zijn meerder jarige Koi nog eens goed bekeken maar voor de grotere Shiro Utsuri kan ik nog terecht in het tweede deel van de reis in het Noorden. Dat elk voordeel zijn nadeel heeft blijkt nu maar weer want ik koop hier niets daar ik nog bij Kaneko en Masaki langs ga. Na de lunch op weg naar Taniguchi waarbij de rit aardig wat tijd van de dag inneemt. De snelwegen gaan hier nog wel maar eenmaal weg van de snelweg gaat het niet zo snel meer. Als we dan zijn aangekomen en zijn Nisai en oudere Koi onder ogen krijgen is aan de kwaliteit te zien dat deze Kweker een echte “runner up” is onder de zuidelijke kwekers. Bij het zien van een bassin met HQ Jumbo Tosai Gosanke is er na zwaar onderhandelen dan ook maar besloten deze in het geheel op te kopen. Dus zijn eerst alle vissen geteld en is de uitkomst dat er 110 stuks naar Purmerend komen van deze prachtige Jumbo Tosai.

Onder tussen is het al na zessen en rijden we richting Hiroshima Airport waar we de komende 2 nachten in het naast gelegen hotel zullen verblijven. Voor morgen staat als eerste Takigawa op het programma en vandaar met een tussenstop naar Takeda.

Woensdag 2 Maart

Ik heb het nog niet over het weer gehad maar  een temperatuur van 8 graden regent het héél vaak. Vanmorgen scheen heel even de zon en na een goed ontbijt zijn we weer op pad gegaan. Na een klein uurtje rijden kwamen we wat vroeger aan dan afgesproken dus hebben we eerst in de Tosai vishuizen wat rond gekeken. Nadat Takigawa was gearriveerd en zijn Nisai te hebben gezien reden we naar een hoger in de bergen gelegen Koi huis. Als eerste viel daar de ligging op met een Mudpond die erg mooi is aangelegd. In het Koi huis zelf zwom menig visje van 70 cm tot bijna een meter. Nadat door mijn reisgenoten een 3 tal Koi waren geselecteerd ging de reis weer verder.

Daar we eerder klaar waren dan gepland was er nog tijd om bij Sakai Fish Farm langs te gaan. Wat je daar aantreft is boven verwachting en je kunt er rustig 2 dagen rond lopen zonder ook maar één Koi 2 keer te zien want Koi huis na Koi huis allemaal gevuld met prachtige vissen. Het was verrassend om te zien hoe daar 5 werknemers bezig waren met cullen , maar wat ze nou eigenlijk zien op zo’n visje van nog geen 10 cm is me een raadsel. En waarschijnlijk het geheim van de smid. Er werd nog even een 90 cm Kohaku gebowld voor de show maar kopen kon niet omdat Kentaro ofwel de baas niet aanwezig was. Nog wel heb ik beslag weten te leggen op 2 dozen Jumbo Tosai met certificaat die in Mei de oversteek naar Nederland maken.

Met een snelle lunch in de auto op weg naar Takeda een kweker die her en der nog al wat ouderdieren levert vanwege de bloedlijn. Dus met gezonde spanning zijn we naar binnen gelopen waar in een aantal bassins echt hele mooie Koi zwemmen. Maar hij vroeg zulke absurde prijzen voor de Koi dus kan hij maar beter een museum beginnen want wij waren er snel klaar mee. Dus eigenlijk zonder ook maar een foto te nemen weer vertrokken. En omdat we nu vroeger bij het hotel aan kwamen verveel ik jullie nog even met wat foto’s die zijn gemaakt in het park  wat naast het hotel is gelegen. Morgen een nieuwe dag maar de kweker is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Donderdag 3 Maart

Even naar aanleiding van vragen per mail een kleine uitleg over de Sakai F.F. jumbo Tosai. Daar zijn helaas geen foto’s van en het aantal zal door de groei in de komende maanden worden bepaald. Naar verwachting zullen sommige over de 30 cm heen gaan wat betekend dat er maar 15 in een doos gaan. Het zijn voornamelijk Kohaku en Sanke met een kleine kans op een enkele Showa, dus hou de website in de gaten. Verder hebben we te horen gekregen dat er volgende week in Niigata een Breeders Auction wordt gehouden. Dit zou een hele mooie kans kunnen zijn om een paar Unieke Koi te kunnen inkopen. Dus gaan we volgende week donderdag 9 maart maar eens gokken. Vanmorgen vertrokken naar Matsue een rit van 254 km wat met de maximum snelheid 3 uur in beslag zal nemen. Maar nog niet lang onderweg begon het te sneeuwen en gezien Matsue  aan de andere kant van het eiland ligt gaat de reis over bergen 400 meter boven zeeniveau dus zullen we veel meer sneeuw zien. En om de reis nog even te vertragen werden we nog even een lus in geloodst alwaar een controle op de banden uitgevoerd wordt. Die waren in goede staat dus eindelijk tegen 12 uur  kwamen we bij Matsue.

Daar zijn we vriendelijk ontvangen en is ons een lunch aangeboden die bestond uit Kerrie rijst met een Schnitzel. Hierna was het echt tijd om eens wat vissen te gaan bekijken en via de Yonsai naar de Nisai en Tosai. In het verleden trof ik nog Shiro’s aan maar daar was hij mee gestopt. Bij de Yonsai is een Koi gebowld maar gezien de prijs mag deze blijven en bij de Nisai zat niet datgene waar ik naar op zoek ben. De Tosai zagen er gezond uit maar de prijs bij Taniguchi was gelukig vele male beter !! Hier in het zuiden zit veel veel Gosanke en ook al kan je ze niet uit elkaar houden zijn ze bij Matsue toch weer net even anders. Wel heb ik met Brian een afspraak kunnen maken dat hij tegen eind Maart nog langs gaat voor Tateshita die dan vrij komen. Dat geld ook voor 2 Kohaku van 60+ cm bij Takigawa waar hij 18 Maart weer komt. Al met al geen Koi maar wel gezien wat er te koop is en afspraken kunnen maken die later in het seizoen nog van pas kunnen komen. Door de grote afstanden die tussen de kwekers zit en ook nog eens de weersomstandigheden zoals vandaag bezoek je maar 1 kweker per dag. Je kunt ook niet zomaar even terug keren zoals in het Noorden maar niet getreurd morgen weer een dag !!!!

PS. Nog even vergeten dat ze hier ook gewoon Shell tanken maar de airmiles pas werkt alleen niet.

Vrijdag 4 Maart

Vandaag de laatste dag in het zuiden en er zou nog 1 kweker voor de tweede keer bezocht worden en zoals maandag reeds gemeld is dat Momotaro. Dus na het uitchecken eerst onderweg nog even ontbeten in een leuk koffie huis met een Nederlands tintje en vandaar door gereden naar Momotaro waar op dit moment hard gewerkt word aan een nieuw vishuis.

Eerst weer even rondgesnuffeld waarbij mijn oog toch viel op de jumbo Tosai met Mako bloedlijn. Deze zijn van Juni en Juli 2010 en tussen de 30 en 40 cm groot. Momotaro kweekt nu 3 jaar met de Mako bloedlijn en de grootste Male is 70+ cm en Female al 80+ cm wat best uniek is. Maar om een lang verhaal kort te maken zijn er 12 in een bowl terecht gekomen en na een zware onderhandeling komen 3 Kohaku en 9 Showa mee. Dus 12 Jumbo Tosai Tategoi met Mako bloedlijn en certificaat.

Daarna heeft Daisuke ons mee uit eten genomen voor de lunch in een van de Momotaro restaurant’s. Hier is nog veel gesproken over de kwaliteit van zijn Koi en ook waarom zij liever indoor kweken, hun voer en nog een half uur meer. Ook een uitleg over de Mako Showa die ten opzichte van andere Showa een stompere kop heeft als de drie hoeks verhouding. En met een lach zei hij koeltjes dat hij de Showa lijn gewoon niet mooi genoeg vond en daar wat aan moest doen en dat is gelukt. Zo steek je onder het genot van een Japanse HotDog nog aardig wat op. Aan het restaurant lag ook nog een aardig vijvertje getuige de beelden.

Daarna weer terug naar de farm om het nog even allemaal goed in te laten werken want er is zoveel te zien. Er is nog even een Showa en een Sanke gebowld voor het leuke plaatje en zijn er beelden gemaakt van de Tategoi bassins en het voeren van blokken diepvries natuur voer. Nu zitten we in Kyoto waar we morgen nog wat parken gaan bezoeken voor dat we de trein pakken naar Nagaoka met nog 600 km te gaan.

Zaterdag 5 Maart

Het is vandaag een reisdag en hebben nog een 5 uur te gaan met de trein. Vanmorgen de koffers in het hotel achter gelaten en een taxi gepakt naar één van de bekendste tempels hier de ” Gouden Tempel ” Eenmaal aan gekomen is het er al behoorlijk druk en ondanks dat het park niet echt groot is is het een plaatje. De Gouden Tempel is uniek maar je ziet dat er zoveel op detail is gelet dat je niet weet welke foto je moet maken.

De stad Kyoto staat vol met parken en tempels en vaak op loop afstand, dus met een kaart in de hand naar de volgende. Een iets kleiner park en minder druk maar ook weer tot in de puntjes verzorgd. Op het moment dat wij er waren werd er een baby ritueel gedoopt ,althans dat denken we. Er was aan de voorkant van de tempel een plaats waar heel veel slabbetjes hingen.

Niet ver hier vandaan was een groter park waar het ontzettend druk was en misschien wel omdat het zaterdag is. Ook hier weer tempels en wel meer dan 100 pagode’s en niet van die kleintjes. Op een binnen terrein een stel die of nog gingen of al getrouwd waren. En ik kan niet anders zeggen dat het een top locatie is voor trouw foto’s want ook de lente is in aantocht wat te zien is aan al de bomen die in bloei staan.

En daar was het moment om weer een taxi naar het hotel te nemen en de koffers te pakken en lopend naar het station. We hadden de trein van 13:02 naar Tokyo en met een overstap zijn we rond 19:00 uur opgehaald door Rob in Nagaoka. Hij bracht ons naar het New Plaza hotel wat ook de basis is om in de omgeving van Ojiya naar Koi te zoeken. Morgen dus geen foto’s van parken maar wel van vis.